Share
Rapporten en kennisproducten | Update data | Wat komt er aan? | Wist je dat?
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌

Klik hier voor de webversie

Nieuwsbrief NAL-Werkgroep Logistiek oktober 2025


In deze nieuwsbrief brengen we je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de NAL-Werkgroep Logistiek. Je leest welke kennisproducten zijn opgeleverd, wat je de komende tijd kunt verwachten en welke actuele onderwerpen spelen rondom logistieke laadinfrastructuur.

Nu beschikbaar!

VPA op bedrijventerreinen: geen structurele oplossing 

Om gemeenten en regio’s te ondersteunen bij keuzes voor laadinfra, delen we een advies over Verlengde Private Aansluitingen (VPAs). Dit zijn laadpunten op privéterrein, maar de voertuigen staan in de publieke ruimte.


Een VPA is alleen maatschappelijk wenselijk als het bijdraagt aan:

  • een publiek toegankelijk laadnetwerk voor de sector;

  • het voorkomen van extra netcongestie;

  • beleidsruimte en flexibiliteit voor gemeenten binnen bestaande plannen en contracten;

  •  veilig en betrouwbaar laden.

De praktijk laat zien dat VPA’s hier vaak onvoldoende aan voldoen. Ze dragen meestal niet bij aan een publiek laadnetwerk, kunnen netcongestie vergroten en beperken soms de beleidsruimte van gemeenten. Daarom adviseert de werkgroep gemeenten terughoudend te zijn met VPA’s voor logistiek. In de notitie staan ook alternatieven die beter aansluiten bij de gewenste laadinfra.

Lees hier de volledige notitie

Aanvullende zienswijze voor Logistiek en Bouw op ACM-prioriteitskader

De consultatie van de ACM over het prioriteringskader voor transportverzoeken is inmiddels gesloten. Vanuit de NAL is voor de sectoren Logistiek en Bouw een aanvullende zienswijze ingediend. Op onze website vind je zowel een nieuwsbericht met de belangrijkste punten als de volledige zienswijze. Voel je vrij dit bericht te delen binnen je netwerk.

Naar het nieuwsbericht en de zienswijze

Update Laadplein kostenmodel

Het laadpleinkostenmodel is van een update voorzien.

Zo kan je nu een batterij opnemen in de berekening en ook aangeven of je gebruik maakt van de SPRILA-subsidie of MIA-regeling.

Naar de tool

Podcast Vrachtwagenheffing

Wil je meer weten over de vrachtwagenheffing? RVO en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leggen in een podcast met Johnny Nijenhuis uit hoe de vrachtwagenheffing werkt en wat dit betekent voor ondernemers. In één uur ben je helemaal bij!

Luister naar de podcast

Incidentmanagement bij elektrische logistieke voertuigen

Nu er steeds meer elektrische logistieke voertuigen de weg op gaan, vraagt ook incidentmanagement extra aandacht. Hoe moet er gehandeld worden als er iets misgaat en bijvoorbeeld een accu in brand vliegt? Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft onderzoek gedaan naar incidentmanagement bij zowel logistieke voertuigen als bouwvoertuigen. Dit heeft geleid tot een uitgebreid rapport én twee praktische factsheets:

Lees hier het volledige rapport van NIPV

LAN Kenniscommunity Netcongestie online

Vanuit het LAN is er een online Kenniscommunity gestart. Het is een interactief platform voor medewerkers van gemeenten, provincies, netbeheerders en marktpartijen op het gebied van netcongestie. Je vindt er hulpmiddelen, praktijkverhalen, evenementen, nieuws en achtergrondinformatie. Ook kun je er kennis en ervaringen uitwisselen met elkaar.


Voor ondernemers is, en blijft, het Loket Netcongestie de plek voor informatie over netcongestie. 

Naar Loket Netcongestie

Laadscan Logistiek

De nieuwe Laadscan Logistiek helpt ondernemers om snel te zien wat er mogelijk is binnen hun huidige netaansluiting, wanneer verzwaring nodig is én welke maatregelen helpen om het beschikbare vermogen optimaal te benutten. Ook staan er adviseurs klaar die gratis met de ondernemer meekijken en helpen bij het interpreteren van de uitkomsten. De laadscan wordt inmiddels goed gevonden door ondernemers, maar de adviseurs worden nog niet vaak ingeschakeld. Help mee om de Laadscan én de adviseurs onder de aandacht te brengen bij bedrijven. Deel de link!

Naar de Laadscan

Bibliotheek

Alle kennisproducten van de NAL-werkgroep Logistiek, vind je nu in één overzichtelijke map op de NAL-website, zie Rapporten en Kennisproducten.

Wat komt er aan?


➽  Bulkaanvragen voor laadpalen worden efficiënter

De elektrificatie van grote wagenparken neemt snel toe. Steeds vaker is elektrisch de norm. Ongeveer 70% van deze bedrijfsvoertuigen wordt thuis opgeladen, wat extra druk geeft op publieke laadpalen.


Gemeenten plaatsen laadpalen meestal datagestuurd en op aanvraag. Maar het huidige aanvraagproces is niet ingericht op bulkaanvragen van wagenparkbeheerders: aanvragen moeten afzonderlijk via verschillende gemeentelijke portalen worden ingediend. Dit is inefficiënt en vormt een drempel voor verdere elektrificatie.

NKL heeft een verkenning voor de NAL uitgevoerd naar het automatisch routeren en koppelen van bulkaanvragen binnen de aanvraagportal van laadpaalnodig.nl. Met een geringe aanpassing lijkt dit mogelijk, het advies is dan ook om bulkaanvragen te integreren bij de ontwikkeling van Laadpaalnodig versie 2.0.

➽  Benchmark Logistiek - input nodig

De werken aan een methodiek om publiek-toegankelijke laadpleinen voor de logistiek te benchmarken. Een belangrijke stap is het vaststellen van de criteria die voor gebruikers het meest relevant zijn. Met ondernemers voeren we al gesprekken om hun behoeften te verzamelen. Maar we willen ook graag het perspectief van chauffeurs meenemen. Hun ervaring is cruciaal om goede laadpleinen te kunnen beoordelen. Heb jij contacten en/of suggesties? Laat het ons weten en mail naar logistiek@nklnederland.nl.

➽  Onderzoek naar Laden bij andere sectoren

De NAL-werkgroep Logistiek onderzoekt hoe bestaande laadinfrastructuur uit andere sectoren ingezet kan worden om bij te dragen aan de laadvraag van de logistieke sector. Later dit jaar wordt het onderzoek naar de mogelijkheden opgeleverd.

  Vergunningverlening Laadpleinen

Voor de realisatie van publieke, semipublieke en private laadpleinen gelden diverse vergunningsvereisten. In de praktijk blijken deze echter per gemeente te verschillen: de ene gemeente hanteert strengere regels dan de andere.


Dit onderzoek komt met concrete voorstellen om vergunningverlening zoveel mogelijk te harmoniseren, zodat het realiseren van laadpleinen eenvoudiger en voorspelbaarder wordt.

Op de agenda

Deel je ervaringen en feedback met ons!


We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en feedback om deze nieuwsbrief nog beter af te stemmen op jullie wensen! Laat ons weten wat jullie ervan vinden, zodat we continu kunnen verbeteren. Wil je de nieuwsbrief in de toekomst niet meer ontvangen, of ken je iemand die zich wil aanmelden? Via onderstaande buttons kun je je eenvoudig aan- of afmelden. We horen graag van je!

Mijn feedback is...
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen
Nee, ik wil de nieuwsbrief niet ontvangen

Email Marketing door ActiveCampaign